maanantai 26. elokuuta 2013
Negatiivista positiiviksi
lauantai 17. elokuuta 2013
Koti, ystävät ja maanosa
sunnuntai 11. elokuuta 2013
Kaikki alkaa, alusta tai uudestaan
tiistai 16. heinäkuuta 2013
Uudet kengät
sunnuntai 12. toukokuuta 2013
Ilmaveivi ja haamuräpylä
sunnuntai 28. huhtikuuta 2013
Kolme vuodenaikaa
Sain kevätkunnostettua yhden polkupyörän. Valinta kohdistui keskimmäisen lapsen fillariin, koska siinä oli eniten laittamista: kumin paikkaamista, lokasuojan kiinnittämistä, pudonneiden pulttien lisäämistä ja erinäistä säätämistä. Perheen muista pyöristä täytin vain renkaat.
Hommaan meni puolisentoista tuntia. Tuossa ajassa kävin lämmittelemässä käsiäni kuuman veden alla kolme kertaa. Siinä syy, miksi pyörien keväthuolto antaa odottaa itseään, ulkona on yksikertaisesti liian kylmä tehdä töitä ilman hanskoja. Viikko sitten laitoimme terassin kesäkuntoon, mutta sitä hommaa tehtiinkin käsineet kädessä. Ja mukavahan siellä on istuskella, talvivaatteissa.
Olen pannut merkille, että myös muutamasta muusta eläjästä huokuu tätä ilmastoperäistä uupumusta. Yhden naapurini pelkäsin jo sairastuneen, kunnes hän sanoi olevansa vain väsynyt lumeen ja kylmään tuuleen. Tiedän tarkkaan, miltä hänestä tuntuu. Toki täällä kylmyyttä kestetään, sitä on jatkunut vain liian kauan.
Toinen naapuri ihmetteli, ettei lähihuoltamolta löytynyt kaasugrilliin komposiittipulloja, teräspulloja vain. Itse olin suunnitellut ostavani kokonaan uuden grillin. Kohmeinen mieleni ei ole enää lämmennyt ajatukselle. Yhtä hyvin voin seisottaa kylmällä terassilla vanhaakin.
Muutaman päivän päästä on Vappu. Ilmatieteenlaitos on kertonut sään jatkuvan samalaisena, plussalla mutta ei kovin lämpimänä. Tai vilahtihan ennusteissa lämpöaaltokin, mutta se taitaa painua sinne, minne seuraava jääkiekon maailmanmestaruuskin, rajan taakse. Kylmää kyytiä voi olla kisoissa luvassa muutenkin.
Vantaalla runsaslumisia talvia on nyt takana neljä. Talven rasitukset yleensä unohtuvat, kun kevät alkaa edetä. Tänä 'keväänä' perinteistä mielenkevenemistä ei ole tapahtunut. Viime kesäkin oli mikä oli. Kun edellisistä helteistä alkaa olla pari vuotta aikaa, tuntuu kuin yksi vuodenaika olisi jäänyt kokonaan välistä.
maanantai 25. maaliskuuta 2013
Tunti maalle
Ikkunasta vilkaistuna mikään ei paljastanut, että lauantaina 23.3. vietettiin tunnin mittaista, valotonta WWF:n Earth Hour -tapahtumaa. Takapihalta avautuva näkymä iltauutisten aikaan oli tavanomainen, ehkä noin joka viides ikkuna näytti pimeältä.
Hyvien, tai hyviltä kuullostavien ideoiden myyminen on tietysti helpompaa kuin epäilyttävien. Ei siis ihme, että valoja sammutettiin 150 maassa. Mukaan oli lupautunut lukuisia kaupunkeja, joiden merkkirakennukset pimennettiin tuen ilmaisuksi ilmastotapahtumalle.
Median käsittelyssä moni pienempikin teemapäivä voi saada tuntuvasti julkisuutta. Saattaa käydä jopa niin, että joku aihetta käsitellyt toimittaja pettyy, kun kanssaihmiset eivät ole hokanneet tuen merkittävyyttä, saati tarkoitusperien pyhyyttä. Melkoista piittaamattomuutta!
Maanantaina kuulin, että Suomessa tapahtumaan oli etukäteen luvannut osallistua parikymmentä tuhatta ihmistä. Luku tuntuu pieneltä, mutta onko se? Tapahtumakalentereita selaamalla huomaa, että jokainen päivä teemapäivä. Yleensä teemoja osuu samalle päivälle useampikin. Monesti hyviä.
Onko siis ihme, että lauantaina valot paloivat useimmissa ikkunoissa? Ihmisten valveutuneisuudesta ja teemojen tärkeydestä huolimatta meidän on pakko tehdä valintoja. Maailmanparantamisen ohessa pitää elääkin, vaikka se joskus tehdään julkisuudessa eettisesti arveluttavaksi.
Me vaihdoimme sähkövalot kynttilöihin lauantaina jo varttia ennen tapahtuman alkua. Hämäryys osoittautui niin tunnelmalliseksi, ettemme raaskineet sytyttää valoja koko iltana. WWF:n tapahtuma toimii, koska se onnistuu yhdistämään kaksi asiaa, tärkeän ympäristöviestin ja pikkuisen poikkeavan arjen.
torstai 21. maaliskuuta 2013
(Ei) lapset määrää
Vietettiin lapset määrää-päivää. Tai yritettiin viettää, homma ei mennyt ihan niin kuin piti. Ensinnäkään lapset eivät ole samanmielistä porukkaa. Toiseksi, joitakin toiveita ei voi toteuttaa. Ovat siis mahdottomia, vaikeita tai liian älyttömiä toteutettaviksi - aikuisten mielestä.
Idean taustalla oli halu poiketa arjesta, iloita auringonpaisteesta sekä näyttää lapsille vanhempien rennompaa puolta, sitä, joka oli vallalla ennen lasten syntymiä. Tuntumamme on, että olemme nykyisin huonotuulisempia kuin vuosia sitten. Samaa takakireyttä on taivastellut monet muutkin entiset relaajat, nykyiset vanhemmat.
Väännön jälkeen lapset pääsivät jonkinmoiseen kompromissiin. Ensin HopLoppiin, sitten pizzalle ja lopuksi lelukauppaan. Tässä kohtaa päivän ajatus ja kulku alkoi muuttua. Ei aurinkoisena päivänä mennä sisälle leikkimään. Eikö mennä sellaiseen ravintolaan, jossa voidaan tilata mitä vain? Eipä ostetakaan leluja, vaan kaikille kunnon kengät!
Lasten toiveet tulivat lopulta kaikki tyrmätyksi, päivästä sukeutui melko perinteinen kauppakeskusvisiitti. Aluksi olimme surullisia lastemme mielikuvituksen puutteesta. Vähän päästä alkoi omatunto kolkuttaa. Ketä muuta kuin itseämme voimme lasten toiveista kiittää? Lopulta nolotti vain oma reagointimme ja 'Ei' -sanan tiheä esiintyminen.
Lastenpsykiatri Jari Sinkkosen viimeisin ulostulo sivusi teemapäiväämme: hellikää lapsianne. Sinkkonen ei tietenkään tarkoita aineellista hyvää, vaan läsnäoloa, hellyyttä ja turvallisuutta. Uskon, että olemme edellä mainituissa asiossa mitenkuten onnistuneetkin, vaikka ainahan parantamisen varaa on.
Enemmän olemme huolissamme huumorin ja pelleilyn määrästä. Siitä rentoudesta, josta joku meidät joskus tunsi. Tietenkin olemme sitä mieltä, että aikuiset tekevät päätökset, mutta miten paha rikos olisi ollut antaa lasten kerrankin määrätä? Rikkoa (sinänsä mukava ja toimiva) arki ja näyttää lapsille muutakin kuin otsaryppyjä?
Mutta tulipahan kuitenkin masut täyteen ja kaikille hienot kengät.